Dutch Arabic Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Danish English Finnish French German Italian Japanese Korean Norwegian Portuguese Russian Spanish Swedish Thai Vietnamese

Sanjo Rokkaku

Categorie: Niigata Prefectuur Laatst bijgewerkt: woensdag 31 december 2014

Het Sanjo vechten heeft zijn oorsprong in Japan. Rokkaku betekent in het Japans dan ook 6 kant. Sanjo is een plaatsje op het eiland Honshu.

Men gaat ervan uit dat in dit plaatsje ruim 250 jaar geleden de eerste Sanjo Rokkaku vlieger vloog. De vlieger werd hier gebruikt voor een lucht gevecht tegen de buurt dorpjes. Naast de gevechten werd de Sanjo Rokkaku ook gebruikt als sier 1 lijner met mooie be- schilderingen. Sanjo Rokkaku wedstrijden werden vaak langs een kanaal bedding gehouden. Aan weerszijden van de rivier werd een vlieger opgelaten en zodoende werd de oever dijken flink aan gestampt door de enthousiaste vliegeraars, een mooi meegenomen bij de dijk aanleg. De grootste Sanjo Rokkaku wedstrijd vindt je in Shiron (Japan). Meer dan 15 team vechten daar om

het kampioenschap boven het Nakanokuchi kanaal. Het doel is als laatste in de lucht te blijven en je tegenstander door te snijden of nog beter, uit de lucht te tikken en de vlieger in het kanaal te laten belanden. Traditioneel worden de Rokkaku’s gemaakt van papier en met de hand beschilderd, favoriet zijn de afbeeldingen van helden en strijders van Japanse legendes. Deze afbeeldingen worden met de hand en inkt opgetekend. Tegenwoordig wordt de Rokkaku vlieger in Europa vooral toegepast om zijn stabiliteit en betrouwbaarheid. Deze vlieger zie dan ook veel als lift vlieger voor een camera voor lucht fotografie. De goede afstelling maakt de vlieger super stabiel of zeer bewegelijk.

Meedoen met een Sanjo wedstrijd

Naast het gebruik van de Sanjo Rokkaku als stabiele vlieger is het gebruik van de vlieger als vechtvlieger ook mogelijk. Een Sanjo Rokkaku gevecht is een spannend wedstrijd element binnen het 1 lijner gebeuren en is altijd een hoogte punt een festival. Veel buitenlandse festivals houden een grote Sanjo Rokkaku gevecht en op elk festival is het gevecht anders. In Lunen in Duitsland wordt er op zondag altijd een Sanjo Rokkaku gevecht gehouden over meerdere rondes. De inzet is een wisselbeker, die bij elke vliegeraar veel respect afdwingt. Het gevecht wordt dan ook zeer serieus genomen waarbij juryleden bepalen of het spel volgens de regels wordt gevlogen. Mocht de juryleden iets over het hoofd zien dan zijn het wel de toeschouwers die de jury helpt. In Engeland ben je pas uit het gevecht als je vlieger daadwerkelijk de grond heeft geraakt. Een spannend moment ontstaat als een vlieger wordt doorgesneden en de vliegeraar gaat rennen om de lijn nog net te vangen en de vlieger op te trekken voordat deze de grond raakt. Het even knopen van de lijn en het gevecht kan worden doorgezet. Tijdens het festival in Oostende is er een Sanjo Rokkaku wedstrijd over meerder rondes. Deelnemers krijgen een rugnummer en de grootte van de Sanjo mag niet hoger zijn dan 1,25 meter. Alle deelnemers krijgen lijnen uitgereikt van de organisatie, waarmee de kans van doorsnijden van de deelnemer 50% wordt. In Cervia (Italie) zijn er geen regels bij het Sanjo vechten. Alle groottes van Sanjo’s zijn toegestaan alle lijnen zijn toegestaan, als er maar gevochten worden. En vechten zal je, dit beperkt zich niet alleen in de lucht maar ook op de grond.

Lijnen

Een belangrijk element bij het Sanjo Rokkaku vechten zijn de lijnen. De allerbeste lijnen om garant te staan dat je wint met een Sanjo gevecht is kevlar…dat helaas niet toegestaan is. Verder zijn vaak alle lijnen toegestaan.

Tuning vlieger

Een sanjo vlieger heeft verschillende elementen die je kunt afstellen als vliegeraar. Het belangrijkste afstel mogelijkheid van een Sanjo is de toom. Het toom punt (waar je je vliegerlijn aan vast maakt) kun je naar beneden afstellen of naar boven. Een hoge toom afstelling maakt de vlieger erg onstabiel en juist geschikt om te sturen bij een gevecht. Je tactiek kan natuurlijk ook bestaan uit juist heel stabiel in de lucht te blijven. Een lagere afstelling is dan iets beter, ga je te laag dan zal de vlieger erg hard trekken en zijn trekkracht verliezen. Een hogere toom afstelling kan ook een goede oplossing zijn voor erg weinig wind, waarbij de hoge toom afstelling het kleine beetje lift aan de vlieger geeft. Of juist met heel veel wind waarbij de hoge toom afstelling de vlieger minder trekkracht geeft en de vlieger minder vervormd bij veel wind. Een tweede afstel mogelijkheid is de spanlijn aan de achterkant van de vlieger. De spanlijn bepaald hoe rond de vlieger staat, een regel is dat een rondere vlieger meer stabiliteit geeft. Een vlieger kun je dus ronder zetten bij veel wind. Een vlakke vlieger vliegt beter bij minder wind. Een plattere vlieger vliegt minder stabiel, maar is hierdoor wel te besturen als een vecht vlieger. Een echte vecht Sanjo, die heel bewegelijk en goed bestuurbaar is, heeft geheel geen spanlijn en is geheel plat.

De kunst van het sturen

Hoe is het mogelijk een 1 lijns vlieger te besturen. Tot de tegenstelling van een stunt vlieger heeft deze vlieger geen twee lijnen om de vlieger van links naar rechts te sturen. De kunst is om een vlieger te hebben die plat is. Bij het vecht vliegeren is dat een papieren vlieger, bij het sanjo vechten een bijna platte sanjo. De vlieger is erg onstabiel doordat deze plat is en geen kiel werking heeft voor zijn stabiliteit. Deze platte vlieger wiebelt in de lucht van links naar rechts. Met een sanjo moet deze soms een beetje helpen door een beetje te trekken en te vieren aan de lijn. Als de neus van de vlieger in de gewenste vlieger richting staat, haal je de lijn binnen en trek je vlieger naar de gewenste richting. Door de lijn te vieren stopt de vlieger met vliegen en zoekt deze na een nieuwe richting, waar na je wederom aan de lijn trekt om de vlieger de nieuwe richting op te sturen. Door het trekken trek je de vlieger krom waardoor deze recht blijft vliegen door zijn stabiliteit verkregen door zijn kromme vorm. De kunt van het goed sanjo vechten is de snelheid van het trekken en vieren en de vlieger snel van richting te laten veranderen

Regels

De regels van het Sanjo vachten zijn overal anders, echter zijn er wel een paar basis regels. Raakt je Sanjo de grond dan lig je eruit. Het gebruik van kevlar lijn is altijd verboden. Regels die nogal variabel zijn, zijn; De lijn soort, soms ben je vrij te gebruiken wat je wilt, uitgezonderd kevlar, soms krijg lijn van de organisatie. De lijn lengte is soms bepaald, niet hoger dan 50 meter en je lijn wordt dan ook gemerkt met plakband. De grootte van de Sanjo, normale grootte is 125 cm hoog, alles daar boven vliegt mee in de klasse team Rokkaku, waar je met twee personen de vlieger moet besturen. 1 persoon aan de lijn en een tweede met de haspel. Met sommige wedstrijden maakt de grootte niet uit en gaat alles door elkaar. Het veld is soms afgebakend, zodat de deelnemers vlak bij elkaar moeten staan om het nog spannender te maken.